ЗНАЧАЈ ОБРАЗОВАЊА ЗА ИНТЕГРАЦИЈУ МИГРАНАТА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ КАО ДРЖАВИ БЛАГОСТАЊА
##doi.readerDisplayName##:
https://doi.org/10.7251/NSK2419089NКључне речи:
мигранти, интеграција, право на образовање, држава благостања, мултикултурализамАпстракт
Интеграција је битна компонента миграционе политике у случају прилива великог броја миграната другачије културе, а образовање је препознато као кључна тачка, доприносећи развоју личних капацитета миграната, док уједно представља инструмент за побољшање њиховог социјалног положаја. Предмет рада је право на образовање миграната у Републици Србији, која као држава благостања3, тежи гарантовању адекватног животног стандарда свим грађанима. О карактеристикама остваривања права на на образовање миграната сазнајемо методом анализе садржаја нормативних аката на основу којих је ово право гарантовано, као и статистичких извештаја и резултата квалитативних истраживања која се односе на практичне изазове и препорука за побољшање приступа деце миграната образовању. Може се закључити да је за адекватну анализу потребан интегративни приступ квантитативних и квалитативних података, а посебно укључивање перспективе свих актера ангажованих у образовање деце миграната. Анализом је препознат значај мултисекторске, међународне и локалне сарадње и, генерално, подршке невладиног сектора на свим нивоима, а указује се на неопходност приступа заснованог на трауми и културним компетенцијама, како би се унапредио приступ овом праву и тиме допринело одржању социјалног благостања, демократског друштва и мултикултурализма.
##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Референце
APC/CZA (Asylum Protection Center/Centar za zaštitu i pomoć tražiocima azila). (2018). Migracije i obrazovanje – Izazovi integracije dece migranata/azilanata u obrazovni sistem u Republici Srbiji. Dostupno na: https://shorturl.at/zTQtZ. Pristupljeno 17. 7. 2024.
Babić, J., & Volarević, S. (2018). Migracijski izazovi, lokalne politike i učešće građana. Grupa 484.
Babović, M. (2010). Izazovi nove socijalne politike. Socijalna uključenost u EU i Srbiji, SeConS, 5.
Babović, M., & Vuković, D. (2022). U lavirintu siromaštva i socijalne isključenosti: socijalna politika i država blagostanja u Srbiji. Beograd: SeCons – Grupa za razvojnu inicijativu.
Binhas, A., Sinai, R., & Rockoff, Y. (2012). Alatke za rad za integraciju migranata u Srbiji. Međunarodna organizacija za migracije.
Čekerevac, A., Perišić, N., & Tanasijević, J. (2018). Social services for migrants: The case of Serbia. HKJU-CCPA, 18(1), 101–125.
EU. (2023). Podrška Evropske Unije upravljanju migracijama u Republici Srbiji. Dostupno na: https://shorturl.at/JG6Be. Pristupljeno 19. 7. 2024.
European Social Charter Turin. (1961, October 18). The Council of Europe.
Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration. (2019, January 11). IOM, A/RES/73/195.
Global Migration Group. (2008). International Migration and Human Rights - Challenges and Opportunities on the Threshold of the 60th Anniversary of the Universal Declaration of Human Rights.
Kozma, R. (2019). Obrazovanje dece migranata u Srbiji (osnovnoškolsko obrazovanje). Grupa 484.
Krasić, B. (2019).Globalni kompakt o sigurnim uređenim i regularnim migracijama. Beogradski centar za ljudska prava, Beograd.
Ktistakis, J. (2016). Zaštita migranata prema Evropskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava i Evropskoj socijalnoj povelji. Savet Evrope, Novi Beograd.
Milenković, D. (2012). Položaj i uloga javne uprave u savremenoj državi i sistemu podele vlasti. Univerzitet u Beogradu: Fakultet političkih nauka.
Milojević, S. (2019). Pristup migranata pravu na obrazovanje u Republici Srbiji. Beograd.
Milosavljević, I. R. (2012). Demokratija kao pokretač evropske integracije. Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka.
Ministarstvo prosvete. (2022). Obrazovanje učenika migranata, tražilaca azila i izbeglica. Odsek za ljudska i manjinska prava u obrazovanju. Dostupno na: https://shorturl.at/Ko8CD. Pristupljeno 21. 7. 2024.
Ministarstvo prosvete. (2022a). Priručnik za škole u realizaciji stručnog uputstva za uključivanje učenika izbeglica/tražilaca azila u sistem obrazovanja i vaspitanja.
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije. (2021). Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine.
Nedović, S., & Pečujlić, M. (2005). Država blagostanja: ideje i politika. Centar za unapređivanje pravnih studija.
Nešić, N. (2023). Poverenje mladih u penzijski sistem u Srbiji. Gerontologija, 51(1), 41–79. Dostupno na: https://shorturl.at/SXshx. Pristupljeno 24. 7. 2024.
Nešić, N., & Marković, A. (2024). Lični i porodični faktori kao prediktori etnocentrizma i rasizma kod pojedinaca. Baština, 34(64), 205–219.
Dostupno na: https://doi.org/10.5937/bastina34-53965. Pristupljeno 3. 2. 2025.
Perišić, N. (2008). Socijalna država–evolucija jedne ideje. Sociologija, 50(2), 207–224.
Perišić, N. (2009). Vrednosni aspekti klasifikacija socijalnih država. Socijalna misao, 4.
Perišić, N., Žegarac, N., Burgund-Isakov, A., Lončarević, K., & Marković, V. (2021). Zaštita dece u migracijama–praksa centrirana ka detetu. Univerzitet u Beogradu: Fakultet političkih nauka.
Puljiz, V. (2000). Socijalna država, decentralizacija, socijalna pomoć. Hrvatska i komparativna javna uprava: časopis za teoriju i praksu javne uprave, 2(2), 189–221.
Save the Children. (2018). Sigurno i podržavajuće osnovnoškolsko okruženje za učenike izbeglice/tražioce azila. Dostupno na: https://bitly.ws/3aV6H. Pristupljeno 24. 7. 2024.
Sen, A., & Nusbaum, M. K. (2020). Blagostanje, razvoj i društvena pravda: uvod u pristup zasnovan na sposobnostima. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju.
Simić, N., & Vranješević, J. (2019). Refugee Children in Formal Education in Serbia–Multi-Perspective Views on Challenges and Good Practices. In Muslim Minorities and the Refugee Crisis in Europe (pp. 135–148).
Simić, N., Vukčević Marković, M., & Gašić, J. (2016). Education of Refugee Children–Challenges and Solutions. Contemporary migrations and social development – an interdisciplinary perspective. University of Belgrade: Faculty of Philosophy.
Stručno uputstvo za uključivanje učenika izbeglica/tražilaca azila u sistem vaspitanja i obrazovanja. (2017). Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja RS, br. 601-00-00042/2017-18.
The Alliance. (2019). Minimum Standards for Child Protection in Humanitarian Action (CPMS). Humanitarian Standards Partnership.
UNICEF. (2018). Serbia - Migrant and Refugees: Response Concept of the Education of migrant/refugee children.
UNICEF, UNHCR, & IOM. (2018). Access to education for refugee and migrant children in Europe.
Uredba o ratifikaciji konvencije o statusu izbeglica sa završnim aktom konferencije opunomoćenika ujedinjenih nacija o statusu izbeglica. (1960). Sl. list FNRJ – Međunarodni ugovori i drugi sporazumi, br. 7/60.
Ustav Republike Srbije. (2006). Službeni glasnik, RS br. 98/2006.
Vukčević Marković, M., Bobić, A., & Bjekić, J. (2019). Psychological wellbeing of refugees and asylum seekers in Serbia: 2019 research report.
Zakon o azilu i privremenoj zaštiti. (2018). Službeni glasnik, RS br. 24/2018.
Zakon o azilu. (2008). Službeni glasnik, RS 2008.
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. (2020). Službeni glasnik RS, br. 88/2017, 27/2018 - dr. zakon, 10/2019, 27/2018 - dr. zakon i 6/2020.
Zakon o potvrđivanju revidirane evropske socijalne povelje. (2009). Službeni glasnik RS – međunarodni ugovori, broj 42/09.
Zakon o ratifikaciji evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. (2015). Službeni list SCG – Međunarodni ugovori, br. 9/2003, 5/2005 i 7/2005 - ispr. i Službeni glasnik RS – Međunarodni ugovori, br. 12/2010 i 10/2015.
Zakon o ratifikaciji konvencije Ujedinjenih nacija o pravima deteta. (1997). Službeni list SFRJ – Međunarodni ugovori, br. 15/90 i Službeni list SRJ – Međunarodni ugovori, br. 4/96 i 2/97.
Zakon o ratifikaciji međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima. (1971). Službeni list, SFRJ br. 7/71.
Zakon o strancima. (2023). Službeni glasnik RS, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023.
Zakon o upravljanju migracijama. (2012). Službeni glasnik RS, br. 107/2012.
Žegarac, N. (2016). Kulturne kompetencije stručnih radnika u socijalnoj zaštiti. U Vodič za kulturno-kompetentnu praksu u socijalnoj zaštiti. Novi Sad: Pokrajinski zavod za socijalnu zaštitu.
