LITERARY TEXT – A TOY FOR THE DEVELOPMENT OF SPEAKING SKILL

Authors

  • Saša M. Đukić Faculty of Education, Bijeljina

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2318055DJ

Keywords:

literary and artistic text, methodology, nonsense texts, kindergarten activity

Abstract

The paper discusses the function of the literary and artistic text (work) in the methodology of teaching Serbian language and literature, i.e. the methodical model of the language and literature class, and the methodology of spoken communication, i.e. the methodical organization of teacher activities in middle and older educational groups. In this case, an attempt is made to draw attention to the fact that the function of the literary and artistic text in the activities of preschool teachers, does not have the «seriousness» in the quality and quantity of analysis as it has in the teaching of literature and language. In fact, in the organization of a lesson (where the text is the subject of educational work), the content and structure of the text, especially those elements that indicate its artistic values, must not be distorted and changed arbitrarily, unless it is a creative model of the lesson. In the kindergarten activity model, the literary and artistic text serves to initiate and encourage conversations in relation between preschool teacher - group/child or child - group/child. In such an approach, the text is not an end in itself and the attention is not focused on the analysis of the text, but on the wide network of questions-answers, that the text can generate. Even the comments, inspired by the text, do not have to be limited to the topic of the text.

References

Дотлић, Љ и Каменов, Е. (1996). Књижевност у дечјем вртићу. Змајеве дечје игре, Одсек за педагогију Филозофског факултета у Новом Саду.

Ђукић, С. (2023). Модел учеће активности у вртићкој групи по узору на моделе наставе књижевности М. Николића. УЗборнику радова са научне конференције „У част професору Милији Николићу – корифеју методике наставе српског језика и књижевности“, одржане 30. 6. 2023. у Београду – зборник је у штампи.

Ивановић, М. (2013). Лудизам као елеменат тумачења књижевности за дјецу. Нова школа,VIII (11), 309-320. Педагошки факултет Бијељина.

Каменов, Е. (2010). Мудрост чула – IV део: дечје говорно стваралаштво. Нови Сад: Драгон.

Маљковић, М. (2011). Трансформација књижевног текста у раду са децом предшколског узраста. У Зборнику ВШССОВ, Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди,VI (1), 109-114.

Матић, Р. (1980). Рад на развоју говора деце предшколског и млађег основношколског узраста. Београд: Привредно финансијски водич.

Милатовић, В. (2009). Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави. Београд: Учитељски факултет.

Министарство просвјете и културе Републике Српске, (2022).Програм предшколског васпитања и образовања (ППВиО). Бања Лука.

Николић, М. (2006). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, четврто издање.

Радаковић, Т. (2014). Утицај говора васпитача на развој говора деце предшколског узраста. У Зборнику ВШССОВ, Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди,1-2014.

Спасојевић, П., Мојић, Д. и Стевић, Д. (2017). Водич за васпитаче за програм у години пред полазак у школу. Сарајево: Save the Children за сјеверозападни Балкан.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Đukić, S. M. (2023). LITERARY TEXT – A TOY FOR THE DEVELOPMENT OF SPEAKING SKILL. Nova škola, 18(1), 55–66. https://doi.org/10.7251/NSK2318055DJ