КЊИЖЕВНИ ТЕКСТ – ИГРАЧКА ЗА РАЗВОЈ ГОВОРА
##doi.readerDisplayName##:
https://doi.org/10.7251/NSK2318055DJКључне речи:
књижевноумјетнички текст, методика, нонсенсни текстови, вртићка активностАпстракт
У раду се разматра функција књижевноумјетничког текста (дјела) у методици наставе српског језика и књижевности, односно методичком моделу часа језика и књижевности, и методици говорне комуникације, односно методичкој организацији активности васпитача у средњој и старијој васпитној групи. Овом приликом покушава се скренути пажња на чињеницу да функција књижевноумјетничког текста у активности васпитача нема „озбиљност“ у квалитету и квантитету анализе као што има у настави књижевности и језика. Заправо, у организацији наставног часа (гдје је текст предмет образовног рада) садржај и структура текста, нарочито оних елемената који указују на његове умјетничке вриједности, не смију се нарушавати и произвољно мијењати, осим ако је у питању неки стваралачки модел часа. У моделу вртићке активности, књижевноумјетнички текст служи за иницирање и подстицање разговора на релацијама васпитач – група/дијете или дијете – група/дијете. У таквом приступу текст није сам себи сврха и пажња није усмјерена на анализу текста, већ на широку мрежу питања-одговора које текст може да генерише. Чак ни коментари, инспирисани текстом, не морају да се ограничавају на тематику текста.
##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Референце
Дотлић, Љ и Каменов, Е. (1996). Књижевност у дечјем вртићу. Змајеве дечје игре, Одсек за педагогију Филозофског факултета у Новом Саду.
Ђукић, С. (2023). Модел учеће активности у вртићкој групи по узору на моделе наставе књижевности М. Николића. УЗборнику радова са научне конференције „У част професору Милији Николићу – корифеју методике наставе српског језика и књижевности“, одржане 30. 6. 2023. У Београду – зборник је у штампи.
Ивановић, М. (2013). Лудизам као елеменат тумачења књижевности за дјецу. Нова школа,VIII (11), 309-320. Педагошки факултет Бијељина.
Каменов, Е. (2010). Мудрост чула – IV део: дечје говорно стваралаштво. Нови Сад: Драгон.
Маљковић, М. (2011). Трансформација књижевног текста у раду са децом предшколског узраста. У Зборнику ВШССОВ, Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди,VI (1), 109-114.
Матић, Р. (1980). Рад на развоју говора деце предшколског и млађег основношколског узраста. Београд: Привредно финансијски водич.
Милатовић, В. (2009). Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави. Београд: Учитељски факултет.
Министарство просвјете и културе Републике Српске, (2022).Програм предшколског васпитања и образовања (ППВиО). Бања Лука.
Николић, М. (2006). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, четврто издање.
Радаковић, Т. (2014). Утицај говора васпитача на развој говора деце предшколског узраста. У Зборнику ВШССОВ, Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди,1-2014.
Спасојевић, П., Мојић, Д. и Стевић, Д. (2017). Водич за васпитаче за програм у години пред полазак у школу. Сарајево: Save the Children за сјеверозападни Балкан.
