TYPES OF PROBLEMS THAT ENCOURAGE CREATIVITY IN CLASSROOM TEACHING OF MATHEMATICS
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK2520061VKeywords:
Open-ended and close-ended problems, creativityAbstract
A large part of mathematics is based on intuition, especially when it comes to choosing the path to take in developing creativity through problem-solving. Developing creativity is one of the most important tasks of mathematical education. We will find mathematics in the form and number of leaves on a branch, in the spirals of snails, honeycombs of bees, the architecture of snowflakes, the shape of eggs, the symmetry of flora and fauna. The goal of considering the topic of our paper is to improve the teaching process and enrich with methodological procedures the ways of developing creativity through problem-solving. The experimental program that was implemented can be a good resource for teachers in their efforts to encourage and develop creativity in younger school-age students.
Downloads
References
Бузан, Т. (2007). Мали генијалац. Београд: Логос – арт.
Дејић, М. (2000). Методика наставе математике (разредна настава).Јагодина: Учитељски факултет у Јагодини.
Дејић, М., Ћебић, С., Михајловић, А.(2009). Матеамтичка даровитост и креативност, Регионални центар за таленте „Михајло Пупин“, стр.230.
Eric L. Mann (2005). Mathematical creativity and school mathemathic; Indicators of mathematical creativity in middle school students. University of Connecticut.
Kwon O.N., Park J.S., Park J. H. (2006). Cultivating divergent thinking in mathematics through an open – ended approach. Asia Pacific Education Review, 7(1), 51–61.
Милинковић, Д. (2016). Структурални елементи уџбеника математике у функцији развијања стваралачког мишљења. ”Настава и учење – уџбеник у функцији наставе и учења”, стр. 389-404, Ужице: Универзитет у Крагујевцу Учитељски факултет у Ужицу.
Маричић, С. (2006). Подстицање стваралачког рада у математици. Ужице:Учитељски факултет.
Михајловић, А. (2012). Развијање креативности у почетној настави математике методом отвореног приступа [Докторкса дисертација]. Јагодина: Педагошки факултет
Пикула, М., Милинковић, Д. (2015). Методика почетне наставе математике. Универзитет у Источном Сарајеву. Пале: Филозофски факултет. Sriraman B. (2004). The Characteristics of Мathematical Creativity. The Mathematics Educatior, 14 (1), 19–34.
Takahashi A. (2000). Open –ended Problem Solving and Computer Instantiated Manipulatives (CIM), Topic Study Group 5 at the 9th International Congress on Mathematical Education (ICME-9), Tokyo/Makuhari, Japan, Retrieved on November 2024, pp. 145–150.
Шпијуновић, К., Маричић, С. (2016). Методика почетне наставе математике. Ужице: Учитељски факултет.

