DIGITAL RIGHTS AND CHILD SAFETY IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • Марина Мијатовић Институт за српску културу Приштина – Лепосавић, Лепосавић Author

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2520021M

Keywords:

digital law, child safety, educational institutions, parental responsibility, internet safety

Abstract

The development of digital technologies has transformed the education system, enabling new forms of learning and interaction. However, this digitalization also brings significant challenges, particularly with regard to protecting children in online environments. This paper examines the legal aspects of safeguarding children’s digital rights within educational institutions, with a particular focus on the regulation of students’ personal data and issues related to digital security. It analyzes European regulations and domestic legislation, evaluates the implementation of legal norms in educational settings, and discusses specific cases that highlight weaknesses within current protection systems. In addition, the paper explores the role of parents and teachers in maintaining digital safety, emphasizing the prevention of risks such as cyberbullying, unauthorized data sharing, and identity theft. Through detailed analysis, the paper proposes strategic directions for improving digital security, including the education of all stakeholders in the educational process and the implementation of effective technical and legal measures to protect children’s privacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-García, D., García, T., & Suárez-García, Z. (2018). The Relationship between Parental Control and High-Risk Internet Behaviours in Adolescence. Social Sciences, 7(6), 87. https://doi.org/10.3390/socsci7060087

Арсенин, А. (2004). Виртуелно детињство. Преузето са https://klubcitalaca.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/10/virtueln_detinjstvo.pdf

Богавац, Љ. и Попадић, Д. (2013). Tagged - Приручник за заштиту деце и младих од сајбер насиља и примену у редовном наставном програму основних и средњих школа. Београд: Инцест Траума центар.

Vasiljević, D., Bojović, Ž. i Semiz, М. (2022). Mogućnosti onlajn-platfomi u odnosu na neposrednu nastavu – različita iskustva nastavnika (The Potential of Online Platforms Compared to In-Person Teaching – Different Experiences of Teachers). Иновације у настави, XXXV(3),91-105.

Viduka, D., Bašić, А. iLavrnić, I. (2018). Bezbednosni izazovi za decu na internetu. Serbian Journal of Engineering Management, 3(1), 75-79.

Ђорђевић, Г., Милинковић, В. (2021). Дигитално окружење у предшколској установи, Национални научни скуп „Васпитање и образовање у дигиталном окружењу“. 15. мај 2021. (стр. 85-90). Београд: Филозофски факултет Универзитета у Београду, Институт за педагогију и андрагогију.

EEAS (2022). Smernice za nastavnike i edukatore za suzbijanje dezinformacija i promovisanje digitalne pismenosti kroz obrazovanje i obuku. Luksemburg:Kancelarija za publikacije Evropske unije.

Еуропска комисија (2024). Еуропска стратегија за бољи интернет за дјецу (БИК+). Преузето са https://digital-strategy.ec.europa.eu/hr/policies/strategy-better-internet-kids

Закон о заштити података о личности„Службени гласник РС“, број 87 од 13. новембра 2018.

Закон о информационој безбедности „Службени гласник РС“, бр. 6 од 28. јануара 2016, 94 од 19. октобра 2017, 77 од 31. октобра 2019.

Закон о основама система образовања и васпитања„Службени гласникРС“, бр. 88 од 29. септембра 2017, 27 од 6. априла 2018 - др. закони, 10 од 15. фебруара 2019, 6 од 24. јануара 2020, 129 од 28. децембра 2021, 92 од 27. октобра 2023.

Ивановић, Ј. (2019). Оперативни приручник за центре за безбедност деце на интернету. Save the Children in North West Balkans, Теренска канцеларија у Србији-Београд.

Ивановић, Ј. (2019). Смернице за професионалце у заштити деце од дигиталног насиља у Републици Србији. Save the Children in North West Balkans.

Ивановић, М.и Гегић, С. (2012). Заштита деце на интернету. Учитељски факултет у Ужицу.

Јовановић, А. и Костадиновић, М. (2019). Дигитална компетентност адолесцената. Годишњак за педагогију, IV/1,85-100.

Кузмановић, Д. (2022). Оцењивање у дигиталном окружењу – водич за наставнике. Београд: Propulsion, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања и Дигитална Србија,

Кузмановић, Д. (2025). Дигитална писменост. Дигитални компас за родитеље. Београд: Центар за образовне политике.

Кузмановић, Д., Златаровић, В., Анђелковић, Н. и Жунић-Цицварић, Ј. (2019). Деца у дигиталном добу – водич за безбедно и конструктивно коришћење дигиталне технологије и интернета. Ужице: Ужички центар за права детета.

Кузмановић, Д., Павловић, З., Попадић. Д., и Милошевић, Т. (2019). Коришћење интернетаи дигиталне технологије код деце и младих у Србији. Институт за психологију Филозофског факултета у Београду.

Lalović, K. i Tot, I. (2022). Bezbednost naše dece na internet. Beograd: Golden Mind doo – IT konsalting.

Љепава, Н. (2011). Реално злостављање у виртуелном окружењу: Превенција и интервенција у случајевима злостављања деце на интернету. Актуелности, 12. (1-2), 22-33.

Матовић, С., Марковић, И. и Ристић, М. (2022). Дигитално васпитнообразовно окружење - модели интеграције. Методичка теорија и пракса, 1/2022, 108-119.

Момчиловић, М. (2024).Примена технологије у настави: преглед фактора на наставничком и школском нивоу. Зборник Одсека за педагогију,бр. 33. Нови Сад: Филозофски факултет, 88-101.

НАРНС (2020). Оцена је информација, Национална асоцијација родитеља и наставника Србије. Преузето са https://javnozagovaranje.bos.rs/partneri/show/39/nacionalna-asocijacija-roditelja-i-nastavnika-srbije-.html

Основна школа Руђер Бошковић (2020). Безбедност деце на интернету – брошура за родитеље. Београд:ОШ Руђер Бошковић.

Пешић, З. и Катић, Ј. (2024). Улога родитеља у обликовању моралних вредности деце и младих у дигиталном добу, Куда се креће васпитање и образовање: Вредности као путоказ. У Зборнику радова са националног научно-стручног скупа „Сусрети педагога“, 27. Мај 2024.(стр. 133-138). Београд: Филозофски факултет.

Senić Ružić, M. (2021). Digitalna transformacija obrazovanja u Srbiji – pitanje digitalne pismenosti ili digitalne kompetencije. U Zborniku radova „Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju“ (str. 11-24).Beograd: Filozofski fakultet, Institut za pedagogiju i andragogiju.

Senić Ružić, M., Pantić, I., Šarančić, M. (2024). Razvijanje digitalne pismenosti u porodičnom kontekstu: digitalna pismenost roditelja i osnaženost za digitalno roditeljstvo, Andragoške studije, 1, 9-32.

Стајић, Л. и Николова Марковић, А. (2022). Утицај нових технологија на безбедност деце у грађанском праву. Мегатренд ревија, 19(2). Београд: Универзитет Мегатренд, стр. 117-128.

Сурфуј сигурно (2011). Преузето са https://surfujsigurno.weebly.com/po269etna.html

Toth, L. & Grubor, G. (2014). Child protection from unwanted internet contents – case study in Republic of Serbia. Sinteza, 2014, 514-519.

Ћетковић, М. (2022). Сарадња породице и школе као фактор превенције вршњачког насиља. Мастер рад. Никшић: Филозофски факултет Унивезитета Црне Горе.

UNICEF (1989). Konvencija o pravima deteta. Preuzeto sa https://www.unicef.org/serbia/media/3186/file/Konvencija%20o%20pravima%20deteta.pdf

УНИЦЕФ (2019). Дигитални водич. Преузето са https://digitalni-vodic.ucpd.rs/

UCPD – Užički centar za prava deteta (2017). Family Safety Net – Bezbedan internet za celu parodicu. Preuzeto sa https://ucpd.rs/portfolio-posts/family-safety-net-bezbedan-internet-za-celu-porodicu/.

Centar za sigurniji internet – CSI (2025). Radionice. Preuzeto sа https://csi.org.rs/vesti/radionice

Цветинчанин Кнежевић, Х. (2023). Деца и млади на интернету: Шта знамо о ризицима онлајн одрастања. Београд: Share Foundation.

Центар за права детета (2021). Поводом усвајања Општег коментара бр. 25 Комитета за права детета УН о правима детета у вези са дигиталним окружењем. Преузето са https://cpd.org.rs/povodom-usvajanja-opstegkomentara-br-25-komiteta-za-prava-deteta-un-o-pravima-deteta-u-vezisa-digitalnim-okruzenjem/

Човић, А. (2017). Права детета – еволуција, реализација и заштита. Београд: Институт за упоредно право, 221-224.

Чувам те (2025). Дигитална писменост у образовању: Алати и вештине за васпитаче и наставнике будућности. Преузето са https://cuvamte.gov.rs/aktuelnost/digitalna-pismenost-u-obrazovanju-alati-i-vestine-zavaspitace-i-nastavnike-buducnosti-/5202.php

Downloads

Published

2025-12-22

How to Cite

Мијатовић, М. (2025). DIGITAL RIGHTS AND CHILD SAFETY IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT. Nova škola, 20(1), 21-42. https://doi.org/10.7251/NSK2520021M

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.