ЗАДАЦИ У УЏБЕНИЦИМА МАТЕМАТИКЕ У ФУНКЦИЈИ ПРОБЛЕМСКЕ НАСТАВЕ

Autori

  • Драгица Ц. Милинковић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет Бијељина
  • Јелена Н. Бозало Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале

DOI:

https://doi.org/10.7251/NS1601141M

Ključne reči:

задатак, уџбеник математике, проблемска настава, проблемска ситуација

Apstrakt

Задаци се могу сматрати основним елементом уџбеника математике, јер имају вишеструке функције у настави од усвајања, вјежбања, систематизације до провјере знања. Сви циљеви и задаци наставе математике остварују се путем задатака. Поред тога, методичка вриједност задатака огледа се у подстицању одређених облика учења и начина долажења до сазнања код ученика. У овом раду циљ нам је био да испитамо заступљеност задатака у уџбеницима математике који имају потенцијал да изазову проблемску ситуацију и тиме допринесу учењу путем рјешавања проблема. Теоријским разматрањем релевантне литературе одређена је категоризација задатака са тог аспекта и испитана њихова заступљеност у уџбеницима. Према резултатима нашег истраживања у уџбеницима математике сваки трећи задатак има потенцијал да изазове проблемску ситуацију. Препознавање таквих задатака од стране наставника и адекватно вођење ученика може допринијети учењу путем рјешавања проблема и реализацији проблемске наставе у почетној настави математике.

Reference

Van De Walle, J. A. (2007). Elementary and Middle School Mathematics. Teaching Developmentally. 6th Edition. Boston: Pearson.

Вилотијевић, М. (1999). Дидактика 2. Научна књига, Београд: Учитељски факултет.

Данић, С. (2005). Математички проблем. Педагошка стварност, LI, 1–2, Нови Сад: Педагошко друштво Војводине, 57–67.

DeBellis, V. A. and Goldin, G. A. (2006). Affect and Meta-Affect in Mathematical Problem Solving: A Representational Perspective. Educational Studies in mathematics. 63: 131–147.

Дејић, М. и Егерић М. (2003). Методика наставе математике. Јагодина: Учитељски факултет.

Ђорђевић, Ј. (1990). Интелектуално васпитање и савремена школа (I издање) Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Kolovou, А. et al ( 2009). Non-Routine Problem Solving Tasks in Primary School Mathematics Textbooks – A Needle in a Haystack, Mediterranean Journal for research in Mathematics Education, Vol 8, 2, 31–68.

Кадијевић, Ђ. (1995). Неки типови (школског) математичког знања и њихова повезаност. Настава математике, XL, 3–4, Београд: Друштво математичара Србије, 15–24.

Лакета, Н. (1993). Вредности савременог уџбеника. Београд: Научна књига, Центар за усавршавање руководилаца у образовању, Учитељски факултет.

Маричић, С. (2006). Подстицање стваралачког рада у математици. Ужице: Учитељски факултет.

Millett, A., & Johnson, D. C. (1996). Solving teachers’ problems? – The role of commercial mathematics scheme. In D. C. Johnson & A. Millett (Eds.), Implementing the mathematics National Curriculum policy, politics and practice. London: Paul Chapman.

Милинковић, Д. (2013). Методика математичког моделовања за разредну наставу. Пале: Филозофски факултет.

Mrdja, М., Crvenkovic, S., Milovanovic, J. (2015). The increase in efficiency of interactive learning of mathematics through the implementation of mini exemplary http://www.imvibl.org/omen/5_2015_2/omen_5_2_2014_87_99.pdf Педагошки речник 2 (1967). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Првановић, С. (1970). Методика савременог математичког образовања у основној школи (друго издање). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства Србије.

Продановић, Т. и Ничковић, Р. (1974). Дидактика (четврто издање). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Robitaille, D. F. & Garden, R. A. (Eds.) (1989). The IEA study of mathematics II: Context and outcomes of school mathematics. Oxford: Pergamon Press.

Fan, L. and Zhu, Y. (2007). Representation of Problem-Solving Precedures: A Comparative Look at China, Singapore and US Mathematics Textbooks. Educ Stud AMth. 66, 61–75.

Hopf, D. (1980). Mathematikunterricht. Eine empirische Untersuchung zur Didaktik und Unterrichtsmethode in der 7. Klasse des Gymnasiums. Stuttgart: Klett-Cotta.

Wilson, J. W. and Fernandez, M. L. and Hadaway, N. (1993). Mathematical Problem Solving. Ed: Wilson, P. S. Research Ideas for the Classroom: High School Mathematics. New York: MacMillan.

##submission.downloads##

Objavljeno

2016-06-30

Broj časopisa

Sekcija

Articles