ПОВЕЗАНОСТ ПРИСТУПА УЧЕЊУ И ЦИЉНИХ ОРИЈЕНТАЦИЈА У УЧЕЊУ КОД УЧЕНИКА ЗАВРШНИХ РАЗРЕДА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Autori

  • Ранка Перућица Универзитет у Источном Сарајеву Медицински факултет Фоча Филозофски факултет Пале
  • Оливера Калајџић Универзитет у Источном Сарајеву Медицински факултет Фоча Филозофски факултет Пале
  • Весна Цвјетиновић Универзитет у Источном Сарајеву Медицински факултет Фоча Филозофски факултет Пале
  • Андријана Бакоч Универзитет у Источном Сарајеву Медицински факултет Фоча Филозофски факултет Пале
  • Ивана Зечевић Универзитет у Источном Сарајеву Медицински факултет Фоча Филозофски факултет Пале

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1914007P

Ključne reči:

дубински приступ, површински приступ, овладавајућа циљна оријентација, изведбено-избјегавајућа циљна оријентација и изведбено-потврђујућа циљна оријентацијa

Apstrakt

Циљ овог рада био је да испитамо да ли постоји повезаност између приступа учењу и циљних оријентација у учењу код ученика завршних разреда основне школе. Наша главна хипотеза гласила је да постоји повезаност између приступа учењу и циљних оријентација у учењу код ученика завршних разреда основне школе. Узорак истраживања чинили су ученици седмих, осмих и деветих разреда са подручја Сарајевско-романијске регије. На основу добијених резултата истраживања добили смо повезаност између приступа учењу код ученика и циљних оријентација у учењу. Ученици који у свом учењу користе дубински приступ учењу показују високу позитивну корелацију са овладавајућом циљном оријентацијом. Корелација дубинског приступа учењу са изведбено-избјегавајућом циљном оријентацијом је негативна, а са изведбено-потврђујућом је ниска и негативана. Ученици са површинским приступом учењу показују високу позитивну повезаност са изведбено-избјегавајућом циљном оријентацијом. Корелација између површинског приступа и изведбено-потврђујуће циљне оријентације и овладавајуће циљне оријентације је јако ниска и готово да и не постоји, с тим да је са изведбено-потврђујућом позитивна а са овладавајућом оријентацијом негативна. Из добијених резултата можемо закључити да дубински приступ учењу прати овладавајућу циљну оријентацију и да се у таквим ситуацијама ради о ученицима који желе да овладају садржајима на прави начин како би проширили своја знања.

Reference

Bigs 1987: J. B Biggs, Study Process Questionnaire Manual, Melbourne: Australian Council for Educational Research.

Bigs 1994: J. Biggs, Student Learning Research and Theory – where do we currently stand? In Gibbs, G. (ed.) Improving Student Learning - Theory and Practice, Oxford: Oxford Centre for Staff Development.

Bigs еt al. 2001: J.B. Biggs, D. Kember, D. Leung, The Revised two – factor study process questionnaire: R – SPQ –2F, British Journal of Educational Psychology, 71 (1), 133–149.

Визек-Видовић и др. 2003: V. Vizek-Vidović, M. Rijavec, V. Vlahović-Štetić, D. Miljković, Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP – Vern.

Grin, Miler 1996: B. A. Green, R.B. Miller, Influences on Achievement: Goals, Percived Ability, and Cognitive Engagement, Contemporary Educational Psychology, 21, 181–192.

Deker еt аl. 2013: S. Dekker, L. Karabbendam, N.C. Lee, A. Boschboo, R. Groot, J. Jolles, Sex differences in goal orientation in adolescents ager 10-19: The older boys adapt work-avoidant goals twice as often as girls, Learning and Individual Differences, 26, 196–200.

Diner, Dvek 1978: C. Diener, C.S. Dweck, An analysis of learned help/essness: continuous changes in performance, strategy and achievement cognitions following failure, Journal of Personality and Social Psychology, 53, 1024– 1037.

Dvek 1986: C.S. Dweck, Motivational Processes Affecting Learning, American Psychologist, 41(10),1040–1048.

Dvek, Leget 1988: C.S. Dweck, E.L. Leggett, A Social – Cognitive Approach to Motivation and Personality, Psychological Review, 95 (2), 256–273.

Ejms 1984: C. Ames, Achievement attributions and self – instructions under competitive and individualistic goal structures, Journal of Educational Psychology, 76, 478–487.

Ejms 1992: C. Ames, Clasrooms: Goals, structures and student motivation. Journal Educationa Psychology, 84, 261–271.

Eliot et al. 1999: A. J. Elliot, H.A. McGregor, S. Gable, Achievement Goals Study Strategies and ExamPerformance: A Mediational Analysis, Journal of Educational psychology, 91 (3), 549–563.

Entvistl 1987: N. J. Entwistle, A model of the teaching learning process in Richardson, J.T.E., Eysenck, M.W., Warren Piper, D. (Eds) Students learning: Research in Education and cognitive psychology, London Open University press, 13–28.

Јакшић 2008: M. Jakšić, Ciljevi postignuća. Percepcija kompetentnosti, spol i strategija učenja u opštem akademskom kontekstu. Filozofski fakultet, Sveučilišta u Zagrebu.

Jurčec 2011: L. Jurčec, Pristupi učenju, ciljne orijentacije i uspjeh studenata, u: Kolesarić, V.(Ur.), Vrijeme sličnosti i razlika – izazov psihologije i psiholozima, Knjiga sažetaka, Osijek: Društvo psihologa.

Кaplan, Maer 2007: A. Кaplan, M.L. Maehr, (The contributions and Prospects of Goal Orientation Theory.Educational Psychology Review 19.141–184.

Marton 1983: F. Marton, Beyond Individual Differences, Educational Psychology, 3 (3 i 4), 289–303.

Marton, Saljo 1976: F. Marton, R. Saljo, On qualitative differences in learning, I – outcome and process, British Journal of Educational Psychology, 46. 4–11.

Мирков 2013: С. Мирков, Компоненте у моделима учења: начини операционализације и међусобни односи, Зборник института за педагошка истраживања, 45 (1), 62–85.

Nolen, Haladina 1990: S.B. Nolen, T.M. Haladyna, Motivation and studying in high school science, Journal of Research in Science Teaching, 27 (2), 115– 126.

Павловић 2010: З. Павловић, Мотивационе оријентације и школско учење, Источно Сарајево: Филозофски факултет.

Ramsden 1988: P. Ramsden, Context and strategy: Situational infuences on learning, u: R.R. Schmech (Ur.), Learning Strategies and Learning Styles, 159–184, Illinois: University Carbondale.

Remedios, Ričardson 2013: R. Remedios, J.T.E. Richardson, Achievement goals and approaches to studying:evidence from adult learners in distance education, Distance Education, 34 (3), 271–289.

Рончевић-Зубковић, Koлић-Веховац 2014: B. Rončević-Zubković, S. Kolić- Vehovac, Perceptions of contextual achievement goals: contribution to high – school students achievement goal orientation, strategy use and academic achievement, Studia Psychologica, 56, (2), 137–153.

Ričardson 1994a: J. Richardson, Using Questionnaires to Evaluate Student Learning: Some HealthWarnings, In G. Gibbs (Ed.), Improving Student Learning – Theory and Practice, Oxford Centre for Staff Development.

Рупчић, Колић-Веховац 2004: И. Рупчић, С. Колић-Веховац, Циљна оријентација, самохендикепирање и самоефикасност средњошколаца, Психологијске теме, 1, 105–117.

Felder, Silverman 1988: R. M. Felder, L. K. Silverman, Learning and teaching styles in engineering education, Engineering education, 78(7), 674–681.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-01-28

Broj časopisa

Sekcija

Articles