РАЗВОЈНЕ СПОСОБНОСТИ КОД ДЈЕЦЕ МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Autori

  • Бојана Р. Мастило Медицинаски факултет Фоча, Универзитет у Источном Сарајеву
  • Андријана Б. Бакоч Медицинаски факултет Фоча, Универзитет у Источном Сарајеву
  • Ивана С. Зечевић Медицинаски факултет Фоча, Универзитет у Источном Сарајеву

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1801085M

Ključne reči:

развојне способности, млађи школски узраст, општи успјех

Apstrakt

Способности дефинишу као показатељ успјешности схватања или рјешавања проблемских ситуација и извођења активности.Циљ истраживања је утврђивање специфичности развојних способности неопходних за успјешно овладавање школским вјештинама и њихова повезаност са општим школским успјехом, код ученика млађег школског узраста. Истраживањем је обухваћено 215 ученика, од тога 121 (56,3 %) дјечака и 94 (43,7%) дјевојчице, који похађају Основну школу „Свети Савау Фочи , II, III и IV разреда. Испитаници су тестирани групно током другог полугодишта, школске 2016/2017. У истраживању је коришћен Акадија тест развојних способности (АCADIA) структурисан у циљу дијагностиковања сензорних, психомоторних и когнитивних способности као важног предиктора школског постигнућа. Резултати већине (82,3%) испитаника су у складу са узрасним нормама док су одступања од узрасних норми забиљежена код 17,7 % испитаника и то код 14,4 % су утврђени елементи сметњи у учењу (<1SD) а код 3,3 % специфичне сметње у учењу (<2 SD). Код ученика млађег школског узраста су установљене ниске корелације АCADIA теста развојних способности са општим успјехом (r = 0,158, p = 0,05).

С обзиром да су развојне способности битне не само за школски успјех него из за друге сфере живота, сматрамо да је неопходно на вријеме детектовати одређена одступања, креирати одговарајући облик третмана као и стимулативно школско окружење.

Reference

Бројчин, Б., Глумбић, Н. и Каљача, С. (2003). Развојне сметње код деце млађег школског узраста. Истраживање у дефектологији бр.3/6, 77–96

Bremner, M . (2001). Relations between drawing cubes and copying line diagrams of cubes in 7 to10 year old children.Child development vol.71/3, 621–634.

Dimić, Z i Soldo, N. (1990). Vizuelnomotorna koordinacija kod djece sa hemiparezom. Defektologija br.26/2, 191–131.

Ercan, Z, G., Ahmetoğlu, E., Aral, N. (2011). Investigating the visual-motor integration skills of 60-72-month-old children at high and low socio-economic status as regard the age factor. International Education Studies vol.4/3, page.100–104

Глигоровић, М., Буха-Ђуровић, Н. (2011). Сензорна и сензомоторичка интеграција код деце млађег школског узраста. Специјална едукација и рехабилитација бр.10/3, 405–434.

Глигоровић, М и сар. (2005). Специфичне сметње у учењу код деце млађег школског узраста. У Монографији Голубовић, С. и сар.(2005). Сметње у развоју код деце млађег школског узраста (стр. 415–529). Београд: Меркур.

Глигоровић, М., Радић-Шестић М. (2011). Однос између нивоа развоја способности неопходних за успешно овладавање академским вештинама и пола код деце са специфичним сметњама у учењу. Настава и васпитање бр. 60/1, 145–156.

Глигоровић, М, Вучинић В. (2011). Квалитет цртежа деце млађег школског узраста. Специјална едукација и рехабилитација бр.10/2, 193–205.

Голубовић и сарадници. (2005). Сметње у развоју код деце млађег школског узраста. Монографија настала у оквиру пројекта Феноменологија сметњи и поремећаја у развоју. Београд: Дефектолошки факултет.

Glumbić, N., Brojčin, B, Kaljača, S. (2004). Developmental capabilities and school success of pupils in lower classes of primamry schools in International Conference on Education (II), Hawaii, Honolulu, USA, 1631–1641.

Глумбић, Н., Каљача, С., Бројчин, Б. (2003). Краткорочно визуелно памћење код деце млађег школског узраста. Истраживања у дефектологији бр 3/1, 141–154

Глумбић, Н., Каљача, С., Јовановић М. (2003). Визуелна дискриминација деце са лаком и умереном менталном ретардацијом. Истраживања у дефектологији бр 2/1, 125–134.

Kavale, K. (1982). Meta-analisis of the relationship between visual perceptual skills and reading achievement. Journal of Learning Disabilities vol.15, 42–51.

Korkman, M. (2001). Introduction to the special issue on normal neuropsychological development in the school-age years. Developmental neuropsychology vol 20 /1, 325–330.

Крстић, Д. (1983). Процена способности. Београд: Институт за педагошка истраживања, 134–143.

Лакета, Н и Василијевић, Д. (2006). Основе дидактике. Ужице: Учитељски факултет.

Маћешић-Петровић, Д., Голубовић, С. (2003). Развојне способности деце млађег школског узраста. Истраживања у дефектологији бр 3/2, 135–141.

Митић, М. (1999). Анализа способности визуелне перцепције код деце млађег школског узраста применом теста развоја способности АЦАДИА. Београдска дефектолошка школа бр 2/3, 165–172.

Новосел, М.И., Марвин-Цавор, Љ. (1985). Ацадиа тест развоја способности. Примијењена психологија бр 1/2, 103–108.

Новосел, М., Николић, Б. (1989). Варијабле школског успјеха, неких тешкоћа у развоју и социоекономског статуса ученика првог и другог разреда основне школе и развојног теста акадија.Факултет за дефектолгију бр 3/2, 215-227

Pereira, DM., Tiberio-Araujo, RS., Presumido-Braccialli, LM. (2011). Relationship analysis between visual-motor integration ability and academic performance. Rev Brasiliera de Crescimento Humano vol 21/3, 808–817.

Radovanovic, V., Radic-Sestic, M., Karic, J., Milanovic-Dobrota, B. (2013). The influence of computer games on visual-motor integration in profoundly deaf children. British Journal of Special Education vol 40/4, 182–188.

Watson, CS et all. (2003). Sensory, cognitive, and linguistic factors in the early academic performance of elementary school children: The Benton – IU project. Journal of Learning Disabilities vol 36/2, 165–197.

##submission.downloads##

Objavljeno

2018-06-30

Broj časopisa

Sekcija

Articles