МУЗИЧКЕ АКТИВНОСТИ У НТЦ ПРОГРАМУ И РАЗВОЈ ФИНЕ МОТОРИКЕ ДЈЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА
Ključne reči:
музичке активности, асоцијације путем слика, фина моторика, предшколциApstrakt
Дјечији развој представља мултидисциплинарни проблем. НТЦ систем учења заснован је на полазиштима савремених неуролошких сазнања о дјечијем развоју и учењу. У бањалучким вртићима реализовано је емпиријско експериментално истраживање чији је проблем био тестирање елемената примјене НТЦ програма у редовном васпитно-образовном раду. Циљ истраживања је утврђивање побољшања елемената фине моторике дјеце предшколског узраста кроз музичке НТЦ активности. Узорак је обухватао 74 дјетета средњег и старијег вртићког узраста. Користећи инструмент за праћење развоја фине моторике ПФМ, путем пажљиво осмишљених музичких вјежби (Е-фактор), уочен је значајан помак на том плану кроз НТЦ активности које смо реализовали. Након само једног мјесеца вјежби свирања, дјеца су успјела обавити већину постављених задатака u у вези са вољном контролом покрета прстића обjе шаке, што им није полазило за руком прије тога. На то указује и изузетна статистичка значајност израчунатог tомјера аритметичких средина резултата остварених на финалном мјерењу ПФМ инструментом за К и Е групу.
Reference
Chaddock, L., Erickson, K., Prakash, R. S., Vanpatter, M. (2010). Basal Ganglia Volume Is Associated with Aerobic Fitness in Preadolescent Children. Developmental Neuroscience, 32, 249-256.
Cole M.W., Yarkoni T., Repovs G.,(2012). Global Connectivity of Prefrontal Cortex Predicts Cognitive Control and Intelligence. The Journal of Neuroscince,27 June 2012. 32 (26): 8988-8999
Diamond, M., Hopson, J. (1998). Magic Trees of the Mind. How to nurture Your Childs Intelligence, New York: Plume.
Geake, J. (2008). Neuromythologies in education. Educational Research, Oxford UK, Issue2, pages 123 – 133.
Hannon, P. (2003). Developmental neuroscience: implications for early childhood intervention and education, Current Paediatrics, University of Sheffield , Issue 1, pages 58-63.
Habermajer, Š. (2001). Prava muzika za vaše dete. Čačak: Inter Gradex Trade.
Henderson, L.M. (1997). The Biological Basis for early Intervention with Gifted Children PJE. Peabody Journal of Education, Vol 72, TN, USA.
Rajović, R. (2010). Metodički priručnik za vaspitače. Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihajlo Pavlov“.
Радош Мирковић, К. (1996). Психологија музике. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Шиндић, А. и Рајовић, Р. (2011). НТЦ у обуци студената и васпитача. Зборник са научног скупа Филозофског факултета у Бањалуци „Квалитет наставног и научног рада и Болоњски процес“.
Шиндић, А., Рајовић, Р., Сузић, С. (2012, јун). Примјена НТЦ система учења у почетном музичком описмењавању. Рад представљен на научном скупу у Вршцу – „Методолошки проблеми истраживања даровитости“.