ЕФЕКТИ ПРОГРАМИРАНОГ КИНЕЗИОЛОШКОГ ВЕЖБАЊА НА РАЗВОЈ КООРДИНАЦИЈЕ И АГИЛНОСТИ УЧЕНИКА ПЕТИХ РАЗРЕДА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Autori

  • Момчило Пелемиш Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Небојша Митровић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Владан Пелемиш Универзитета у Београду Учитељски факултет
  • Дајана Лалић ОШ „Драган Лукић“, Београд
  • Даријан Ујсаси МСц студент Факултет спорта и физичког васпитања Универзитета у Новом Саду
  • Бојан Бјелица

Ključne reči:

експериментални третман, ученици, моторичке способности

Apstrakt

Истраживање је извршено на узорку од 62 испитаника старих 12 година, подељених на два хомогена субузорка: експерименталну групу и контролну групу. Циљ истраживања био је утврдити да ли је програмирани третман вежбања проузроковао позитивне помаке у координацији и агилности, када се неутралише утицај њихових морфолошких карактеристика на финалном мерењу. Користио се нацрт са нееквивалентним групама и претест-посттестом. Након деветонедељног програмираног моторичког вежбања, те након неутрализације утицаја морфолошких карактеристика са финалног мерења, разлике у моторичком простору испољене су у оба хипотетска моторичка фактора координације и агилности у корист експерименталне групе. Деветонедељни третман програмираног моторичког вежбања проузроковао је позитивне ефекте, те потврдио могућност додатног рада са децом у пубертетском узрасту на развоју координације и агилности.

Reference

Badrić, M. (2010). Utjecaj programiranog treninga na promjene u motoričkim sposobnostima učenika uključenih u rad školskog športskog društva. 19. ljetnja škola kineziologa Republike Hrvatske.

Bilić, Ž., Blažević, S. i Širić, V. (2007). Promjene motoričkih značajki dječaka uzrasta 7 godina u različitim procesima transformacija kao temelj za uključivanje u sportske škole. Acta Kinesiologica 1, 38 – 43.

Blumme, D. D. (1983). Karakteristike koordinativnih sposobnosti i mogućnosti njihovih stvaranja u procesu treninga. Savremeni trening, br. 2, 17 – 27.

Bompa, T. (1999). Periodization: Theory and methodology of training. Champaign, IL: Human Kinetics.

Duraković, M. (2008). Kinotropologija. Biološki aspekti tjelesnog vežbanja. Zagreb: Kineziološki fakultet.

Findak, V., Metikoš, D., Mraković, M., Neljak, B., Prot, F. (1999). Primjenjena kineziologija u školstvu. Motorička znanja. Zagreb: Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu.

Gajić, M. (1985). Osnovi motorike čoveka. Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.

Guyton. A. C. (1973). Medicinska fiziologija. Zagreb-Beograd: Medicinska knjiga.

Gambetta, V., Winckler, G. (2001). Sport Specific Speed. Gambetta Sports Training Systems, Sarasota, Fl.

Gredelj, M., Metikoš, D., Hošek, A., Momirović, K. (1975). Model hijerarhijske strukture motoričkih sposobnosti (rezultati dobijeni primenom jednog neoklasičnog postupka za procenu latentnih dimenzija). Kineziologija 5, (1-2), 7 – 82.

Hofman, E. (1975). Kanoničke relacije motoričkih sposobnosti i brzine i frekvencije jednostavnih pokreta. Magistarski rad. Zagreb: Fakultet fizičke kulture.

Hofman, E. (1980). Kanoničke relacije antropometrijskih mera i testova za procenu brzine. Kineziologija, br. 3.

Ismail, A.H. (1976). Povezanost između kognitivnih, motoričkih i konativnih karakteristika. Kineziologija, 6 (1-2), 47 – 57.

Ismail, A. H., Gruber, J. J. (1971). Integrated development – Motor aptitude and intellectual performance. Columbus: Charles E. Merrill Books, INC.

Kalajdžić, J., Nićin, Đ. A. (1996). Podela učenica od 11 – 12 godina po biološkom kriterijumu – značajna za razvoj motoričkih sposobnosti. u: Kongres antropologa Jugoslavije (35), Bar, 29-31.05, Zbornik referata, str. 81 – 85.

Kurelić, N., Momirović, K., Stojanović, M., Radojević, Ž. i Viskić-Štalec, N. (1975). Struktura i razvoj morfoloških i motoričkih dimenzija omladine. Beograd: Institut za naučna istraživanja Fakulteta za fizičko vaspitanje Univerziteta u Beogradu.

Matveev, L. (2000). Osnovi sportivnoj trenirovki. Moskva: FIS.

Miller, M. G., Herniman, J. J., Ricard, M. D., Cheatham, C. C., Michael, T. J. (2006). The effects of a 6-week training program on agility. Journal of Sports Science and Medicine, 5: 459 – 465.

Mraković, M. (1992): Uvod u sistematsku kineziologiju. Zagreb: Fakultet za fizičku kulturu.

Nićin, Đ. (2000). Antropomotorika. Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.

Pearson, A. (2001). Speed, agility and quickeness for soccer. London: A & C Black. Pržulj, D. (2006). Antropomotorika. Istočno Sarajevo: Fakultet fizičke culture

Pržulj, D. (2007). Efekti kondicione pripreme za razvoj motoričkih sposobnosti mladih. Sport i zdravlje.

Pržulj, D. (2007). Kondiciona priprema sportista. Istočno Sarajevo: Fakultet fizičke kulture.

Rakovac, M. i Heimar, S. (2003). Uticaj kondicijske pripreme tipa jakosti i snage na živčani i mišićni sustav sportaša, 2 dio Kondicijska priprema sportaša. Zagreb: Kineziološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu. 180 – 184.

Tso G., Wong P. (2002). Fitness camp for obese chil dren. Promotion i Education, 9: 44.

Trajkovski-Višić, B., Zebić, O. i Hrvoj, Z. (2010). Utjecaj kineziološkog programa na poboljšanje eksplozivne snage i agilnosti u četverogodišnjaka. 8. godišnja međunarodna konferencija, Kondicijska priprema sportaša. 477 – 480.

Weineck, J. (2000). Optimales Fussballtraining. Nurnberg: Spitta-Veri.

Young, W. B., James, R. & Montgomery, I. (2002). Is muscle power related to running speed with changes of direction? The Journal of Sport Medicine and Physical Fitness, 42 (3). 282–288.

Young, W. B., McDowell, M. H., Scarlett, B. J. (2001). Specificity of sprint and agility training methods. Journal of Strength and Conditioning Research, 15(3). 315 – 319.

##submission.downloads##

Objavljeno

2013-12-31

Broj časopisa

Sekcija

Articles

Najčitanije od istog autora

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##