ПРОФЕСИОНАЛНИ СТАНДАРДИ И КОМПЕТЕНЦИЈЕ ПРОФЕСОРА РАЗРЕДНЕ НАСТАВЕ

Autori

  • Владо Симеуновић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1413002S

Ključne reči:

образовни стандарди, компетенције, наставни процес

Apstrakt

Школовање наставничког кадра код нас траје углавном четири године. Још увијек су на прилично традиционалан начин структурисани наставни планови и програми који садрже релативно устаљен однос између општих и стручних предмета. Постоје покушаји да се истраже односи између онога што се учи на факултетима и компетенција учитеља неопходних за васпитно-образовну праксу. Код већине наших аутора преовладава схватање да треба преузети ставове Европске уније о неопходним компетенцијама за рад у настави, што се може сматрати оправданим с обзиром на интегративне токове. Ова расправа је покушај да се у припреми наставника за рад у савремено димензионисаном наставном процесу уважавају најмање два става, и то: – капацитет да се систематски процијене основна знања и професионална пракса појединаца на основу широког спектра критеријума који долазе из праксе и истраживања, и – критички сагледа приступ иновацијама и професионалном усавршавању.

Намеће се потреба за усвајањем професионалних стандарда који би требало да представљају одраз квалитета, што подразумијева све оно што наставници знају, разумију, у шта вјерују и шта су способни да раде као стручњаци у својој области. У том циљу смо извршили истраживање у коме су директори, педагози и ментори процјењивали компетенције учитеља у својим школама на основу упитника који је састављен по моделу који предлаже Европска комисија.

Reference

Biesta, G. J. J. (2009). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability 21(1), 33 – 46.

Biesta, G. J .J. (2010). Learner, student, speaker. Why it matters how we call those we teach. Educational Philosophy and Theory 42(4), 540 – 552.

Biesta, G. J. J. (2011). The ignorant citizen: Mouffe, Rancière, and the subject of democratic education. Studies in Philosophy and Education 30(2), 141 – 153.

Бранковић, Д. (2009). Дефинисање компетенција наставника разреднопредметне наставе. Нова школа, бр. 7. Бијељина: Педагошки факултет.

Влада РС (2009). Стратегијa развоја образовања РС за период 2010 – 2014.т

Gonzalez, J. & Wagenaar, R. (Eds.) (2005). Tuning Educational Structures in Europe II. Universities’ contribution to the Bologna Process. University of Deusto & University of Groningen. Преузето 23. 3. 2012. са http://tuning.unideusto.org/tuningeu/.

Gonzalez, J. & Wagenaar, R. (Eds.) (2005). Tuning Educational Structures in Europe II. Universities’ contribution to the Bologna Process.University of Deusto & University of Groningen. Преузето 23. 3. 2012. са http://tuning.unideusto.org/tuningeu/.

Deakin Crick, R., & Yu, G. (2008). The Effective Lifelong Learning Inventory (ELLI): is it valid and reliable as a measurement tool? Education Research, 50(4), 387–402.

ETUCE (European Trade Union Committee for Education) (2008). Teacher Education in Europe. An ETUCE Policy Paper. Brussels.

European Commission (2007). Communication from the Commission to the European Parliament and Council: Improving the Quality of Teacher Education. COM (2007) 392 final. Brussels, 3. 8. 2007.

European Commission (2010). Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: a handbook for policymakers. European Commission Staff Working Document 538 final. Brussels.

European Commission (2011a). Teachers’ core competences: requirements and development. Author: Francesca Caena. Literature review. Brussels, April 2011.

European Commission (2011b). Quality in teachers’ continuing professional development. Literature review. Author: Francesca Caena. Brussels, June 2011. European Commission (2012a) Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes. COM (2012) 669/3.

European Commission (2012b). Assessment of Key Competences in initial education and training: Policy Guidance. Strasbourg, 20. 11. 2012. SWD (2012) 371 final. European Commission (2012c). Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes. Strasbourg, 20.11.2012. SWD (2012) 374 final.

European Union (2006) Key Competences for Lifelong Learning, a European Reference Framework. Brussels, 2006.

European Union (2009). Council Conclusions of 26 November 2009 on the professional development of teachers and school leaders (Official Journal 2009/C 302/04, 12. 12. 2009).кк

Ingvarson, L. (1998). Professional standards: a challenge for the AATE? English in Australia, 122: 31 – 44.

Koster, B. and Dengerink, J. J.(2008). Professional standards for teacher educators: how to deal with complexity, ownership and function. Experiences from the Netherlands. European Journal of Teacher Education, 31:2, 135 – 149.

OECD (2005). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paris: OECD publications. http://www.oecd.org/edu/teacherpolicy.

OECD (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments. First Results from TALIS. Paris: OECD Publications http://www.oecd.org/dataoecd/17/51/43023606.pdf

OECD (2011) Preparing Teachers and Developing School Leaders for 21st Century - Lessons from around the world (Background Report for the International Summit on the Teaching Profession).

OECD, Пaper for the PISA Governing Board.

Pantić, N. (Ed.). (2008). Tuning Teacher Education Curricula in the Western Balkans. Belgrade, Serbia: Centre for Education Policy. Преузето 23. марта 2012. http://www.cep.edu.rs/sites/default/files/izdanja/Tuning_Teacher_Education_Wester n_Balkans.pdf (pp. 36 – 38).

Scheerens, J. (2007). Conceptual framework for the development of the PISA 2009 context questionnaires and thematic reports.

Стратешки правци развоја образовања у Босни и Херцеговини са планом имплементације 2008–2015. Службени гласник БиХ, бр. 24/8.

Сузић, Н. (2005). Педагогија за 21. вијек. Бања Лука: ТТ Центар.

Feiman-Nemser, S. (2008). Teacher Learning. How do Teachers learn to teach? In Cochran-Smith, M, Feiman-Nemser, S., McIntyre, D. (Eds.).Handbook of research on Teacher Educatиon. Endurиng Questиons иn Changиng Contexts. New York/Abingdon: Routledge/ Taylor & Francis.

Furlong, J., Barton, L., Miles, S., Whiting, C. & Whitty, G. (2000). Teacher Education in Transition. Buckingham: Open University Press.

Hagger, H. & McIntyre, D. (2006). Learning teaching from teachers. Realizing the potentиal of school-based teacher education. Maidenhead: Open University Press. Hargreaves, A., Earl, L., Moore, S. & Maning, S. (2001). Learning to Change: Teaching Beyond Subjects and Standards. San Francisco: Jossey Bass.

Hattie, John A. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement.

Hattie, John A. (2011). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning.

##submission.downloads##

Objavljeno

2014-06-30

Broj časopisa

Sekcija

Articles

Najčitanije od istog autora