УТИЦАЈ МОРФОЛОШКИХ КАРАКТЕРИСТИКА НА МОТОРИЧКЕ СПОСОБНОСТИ КОД ДЈЕЦЕ МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА
Ključne reči:
морфолошке карактеристике, моторичке способности, млађи школски узрастApstrakt
С обзиром да се током раста и развоја релације моторичких способности и морфолошких карактеристика мијењају, неопходно их је пратити у различитoм узраснoм добу. На узорку од 53 испитаника узраста 8 година, ±6 мјесеци, измјерено је 8 морфолошких карактеристика и један моторички тест. Измјерене морфолошке каракеристике су: тјелесна висина, тјелесна тежина, средњи обим грудног коша, средњи обим опружене надлактице, средњи обим опружене подлактице, кожни набор трбуха, кожни набор леђа и кожни набор надлактице. Моторичка варијабла била је тест скок у даљ. У овом истраживању примијењена је трансверзална метода прикупљања података. На основу резултата регресионе анализе, може се закључити да измјерене морфолошке карактеристике на овом узорку испитаника немају статистички значајан утицај на резултат у скоку у даљ, јер је значајност коефицијента мултипле корелације износила (P=0,786) што се објашњава са око 10% заједничког варијабилитета. Добијени резултати обрађени су статистичким софтвером SPSS v21.0. Коришћени инструменти су били: мјерна трака, метар, дигитална вага и калипер.
Reference
Бабин Ј., Бавчевић Т., Моретти В. (2006). Каноничке релације латентне морфолошке структуре и варијабли снаге ученица у доби од шест до седам година. У Зборнику радова 15. љетне школе кинзиолога Републике Хрватске „Квалитет рада у подручјима едукације, спорта и спортске рекреације“ (стр. 62 – 67). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.
Бала Г., Јакшић Д., и Поповић Б. (2009). Тренд релација морфолошких карактеристика и моторичких способности предшколске деце. Релације антрополошких карактеристика и способности предшколске деце (стр. 61 – 111). Нови Сад: Факултет спорта и физичког васпитања.
Бастјанчић, И., Лоргер, М., Топчић, П. (2011). Моторичке игре дјеце предшколске доби. У Зборнику радова 20. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Дијагностика у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 406 – 411). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.
Видаковић Самарџија Д., Павелић Караматић Л., Самарџија Д. (2011). Утјецај морфолошких карактеристика на моторичке и функционалне способности ученица. У Зборнику радова 20. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Дијагностика у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 263 – 269). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.
Вишњић, Д., Јовановић, А.И., Милетић, К. (2004) Теорија и методика физичког васпитања. Београд: Факултет спорта и физичког васпитања
Ђурашковић Р., Костић Р., Пантелић С., Ранђеловић Н., Узуновић С. (2012). Моторичке способности ученица првог разреда основних школа различитог степена ухрањености. Настава и васпитање. LXI, бр. 4, 741 – 754.
Илић, В., Мудрић, М., Касум, Г., Ћирковић, М. и Гавриловић, Д. (2012). Морфолошке и моторичке карактеристике џудиста млађег школског узраста. Физичка култура, 66(2), 110 – 118
Јерковић, З., Вершић, Ш., Уљевић, О. (2011). Морфолошка увјетованост моторичких способости код дјечака у пубертету. Спорт и здравље, vol. 4, 14 – 16.
Катић, Р. (1999). Утјецај раста и развоја на повезаност морфолошких карактеристика и моторичких способности дјевојчица. Школски вјесник, 48 (1), 23 – 32.
Lopes, V.P., Stodden, D.F., Bianchi, M.M., Maia, J.A., & Rodrigues, L.P. (2012). Correlation between BMI and motor coordination in children. Journal of Science and Medicine in Sport, 15(1), 38–43.
Кнежевић, О., Мирков, Д. (2011). Сила и снага мишића опружача у зглобу колена. Физичка култура, 65 (2): 5 – 15., Факултет спорта и физичког васпитања Београд.
Мандић, Д., Поповић, Б., Тумин, Д., Обрадовић, Ј., Пантовић, М., Цветковић, М. (2011). Утицај телесне композиције на извођење сложених кретних структура код девојчица узраста 11 – 12 година. Гласник Антрополошког друштва Србије, vol. 46, 287 – 292.
Миленковић, Д. (2009). Утицај морфолошких карактеристика, моторичких и функционалних способности на резултате програмских садржаја физичког васпитања из атлетике код ученика основних школа. Физичка култура, 63(2), 204 – 242
Николић, И., Бокор, И., Бреслауер, Н. (2008). Утјецај експерименталног третмана на неке моторичке способности ученика четвртог разреда основне школе. У Зборнику радова 17. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Стање и перспектива развоја у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 155 – 157). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.
Николић, И., Мраковић, С., Жуљевић, С. (2014). Утјецај индекса тјелесне масе дјеце и тјелесне активности дјеце и родитеља на успјешност у моторичким знањима – манипулирање објектима. У Зборнику радова 23. љетне школе кинзиолога Републике Хрватске „Кинезиолошке активности и садржаји за дјецу, ученике и младеж с тешкоћама у развоју и понашању те за особе са инвалидитетом“ (стр. 255 – 230). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.
Родић, Н. Р. (2000). Учинак различите примене програма физичког васпитања на развој експлозивне снаге ученика другог разреда основне школе. Физичка култура, 54(1 – 4), 56 – 62
Родић, Н. Р. (2004). Утицај морфолошких карактеристика на моторичке способности ученика нижих разреда основне школе. Настава и васпитање, 53(1), 82 – 92
Родић Н. (2012). Релације између морфолошких значајки и моторичких способности ученица првог разреда основне школе. Acta Kinesiologica 6. 2, 37 – 41.
Саболч, Х., Лепеш, Ј. (2012). Разлике у моторичким способностима и тјелесној композицији између дјечака и дјевојчица од 7 година. Спортске науке и здравље, 2 (1): 75 – 79
Селмановић, А., Милановић, Л., Хржењак, М. (2008). Анализа утјецаја додатног програма одбојке на промјене у варијаблама за процјену моторичких способности ученика 5. разреда основне школе. У Зборнику радова 17. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Стање и перспектива развоја у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 185 – 191). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.
Сиврић, Х., Ерцег, М., Милић, М. (2014). Утјецај програмираног тренинга на релације морфолошких обиљежја и моторичких способности осмогодишњака. У Зборнику радова 23. љетне школе кинзиолога Републике Хрватске „Кинезиолошке активности и садржаји за дјецу, ученике и младеж с тешкоћама у развоју и понашању те за особе са инвалидитетом“ (стр. 159 – 164) Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.
Runhaar, J., Collard, D.C.M., Singh, A.S., Kemper, H.C.G., Van Mechelen, W., & Chinapaw, M. (2010). Motor fitness in Dutch youth: differences over a 26- year period (1980–2006). Journal of Science and Medicine in Sport, 13(3), 323–328.
Џибрић, Џ., Појскић, Х., Ферхатбеговић, А., Ганић, Е., Хасанбеговић, С., Терзић, А. (2011). Ефекти наставе тјелесне и здравствене културе на базично-моторичке способности ученица. карактеристика на моторичке и функционалне способности ученица. У Зборнику радова 20. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Дијагностика у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 240 – 246). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.