MATHEMATICS TEXTBOOKS TASKS IN THE FUNCTION OF PROBLEM-SOLVING

Authors

  • Драгица Ц. Милинковић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет Бијељина
  • Јелена Н. Бозало Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале

DOI:

https://doi.org/10.7251/NS1601141M

Keywords:

task, math textbooks, problem solving, problem situation

Abstract

Math problems can be considered to be the focus of all math textbooks because they provide a student with necessary tools to learn, practice, and verify the information learned. It is a well-known fact that math is learned by solving various math problems, in order to fully understand and grasp the concept. In addition, the quality of the problem is based on the amount of alternative methods shown, in order to appeal to students with all learning styles. In this paper, our aim was to examine the representation of tasks i mathematics textbooks that have the potential to cause a problem situation and thus contribute to problem solving.. By completing a meta-analysis on the literature, the problems were categorized and assessed on how approachable the problem would be to the average student. According to our findings from the textbook, every third problem had the potential to cause problems to a student. The teacher's job is to recognize these problems and work through them during class because it will lead the students to better understand the concepts, thereby furthering their knowledge of the subject matter.

References

Van De Walle, J. A. (2007). Elementary and Middle School Mathematics. Teaching Developmentally. 6th Edition. Boston: Pearson.

Вилотијевић, М. (1999). Дидактика 2. Научна књига, Београд: Учитељски факултет.

Данић, С. (2005). Математички проблем. Педагошка стварност, LI, 1–2, Нови Сад: Педагошко друштво Војводине, 57–67.

DeBellis, V. A. and Goldin, G. A. (2006). Affect and Meta-Affect in Mathematical Problem Solving: A Representational Perspective. Educational Studies in mathematics. 63: 131–147.

Дејић, М. и Егерић М. (2003). Методика наставе математике. Јагодина: Учитељски факултет.

Ђорђевић, Ј. (1990). Интелектуално васпитање и савремена школа (I издање) Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Kolovou, А. et al ( 2009). Non-Routine Problem Solving Tasks in Primary School Mathematics Textbooks – A Needle in a Haystack, Mediterranean Journal for research in Mathematics Education, Vol 8, 2, 31–68.

Кадијевић, Ђ. (1995). Неки типови (школског) математичког знања и њихова повезаност. Настава математике, XL, 3–4, Београд: Друштво математичара Србије, 15–24.

Лакета, Н. (1993). Вредности савременог уџбеника. Београд: Научна књига, Центар за усавршавање руководилаца у образовању, Учитељски факултет.

Маричић, С. (2006). Подстицање стваралачког рада у математици. Ужице: Учитељски факултет.

Millett, A., & Johnson, D. C. (1996). Solving teachers’ problems? – The role of commercial mathematics scheme. In D. C. Johnson & A. Millett (Eds.), Implementing the mathematics National Curriculum policy, politics and practice. London: Paul Chapman.

Милинковић, Д. (2013). Методика математичког моделовања за разредну наставу. Пале: Филозофски факултет.

Mrdja, М., Crvenkovic, S., Milovanovic, J. (2015). The increase in efficiency of interactive learning of mathematics through the implementation of mini exemplary http://www.imvibl.org/omen/5_2015_2/omen_5_2_2014_87_99.pdf Педагошки речник 2 (1967). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Првановић, С. (1970). Методика савременог математичког образовања у основној школи (друго издање). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства Србије.

Продановић, Т. и Ничковић, Р. (1974). Дидактика (четврто издање). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Robitaille, D. F. & Garden, R. A. (Eds.) (1989). The IEA study of mathematics II: Context and outcomes of school mathematics. Oxford: Pergamon Press.

Fan, L. and Zhu, Y. (2007). Representation of Problem-Solving Precedures: A Comparative Look at China, Singapore and US Mathematics Textbooks. Educ Stud AMth. 66, 61–75.

Hopf, D. (1980). Mathematikunterricht. Eine empirische Untersuchung zur Didaktik und Unterrichtsmethode in der 7. Klasse des Gymnasiums. Stuttgart: Klett-Cotta.

Wilson, J. W. and Fernandez, M. L. and Hadaway, N. (1993). Mathematical Problem Solving. Ed: Wilson, P. S. Research Ideas for the Classroom: High School Mathematics. New York: MacMillan.

Downloads

Published

2016-06-30

How to Cite

Ц. Милинковић, Д., & Н. Бозало, Ј. (2016). MATHEMATICS TEXTBOOKS TASKS IN THE FUNCTION OF PROBLEM-SOLVING. Nova škola, 11(1), 139–155. https://doi.org/10.7251/NS1601141M