ANALYSIS OF THE STATE OF INFORMATION LITERACY IN CHILDREN IN PRIMARY SCHOOLS

Authors

  • Марина З. Пејчић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Бојан Р. Видаковић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2015085P

Keywords:

computer literacy, children, school

Abstract

In this paper, the level of information literacy in children in primary schools is analyzed. Computer literacy refers to knowledge of computer hardware and software, as well as the use of computers and computer programs in everyday life. Given that we live in the modern age, we are witnessing the importance of informatics as a science, which has taken a significant role in all spheres of life. Precisely for that reason, we came up with the idea to examine the level of knowledge of informatics in primary school students. The basic measuring instrument was a test consisting of 25 questions and covering basic IT segments. The research tested ninth grade students in urban and rural areas, and the purpose was to check the level of primary school students, when it comes to computer literacy.

References

Bjekić, M. i Stanković, N. (2006). Informatička pismenost nastavnika tehnike. Stručni rad, Čačak: Tehnički fakultet u Čačku.

Hučić, M. (2017). Povezanost školskog knjižničara i učitelja informatike u svrhu informatičkog opismenjavanja. Diplomski rad, Zagreb: Filozofski fakultet.

Ivanov, A. (2012). Informatička i informaciona pismenost učenika i nastavnika u osnovnoj školi. Istraživački izveštaj, Čačak: Fakultet tehničkih nauka.

Jakubin, M. (2020). Informatička pismenost učenika mlađe školske dobi. Diplomski rad, Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti.

Jobnetwork (2020) ProProf Quizzis доступно на https://www.proprofs. com/quiz-school/story.php?title=computer-literacy-quiz (преузето 1.2.2021.)

Nadrljanski, Đ. (2006). Informatička pismenost i informatizacija obrazovanja. Informatologia, 39(4), 262-266.

Ramadan, E. (2018). Uloga metodologije pedagoških istraživanja u cilju povećanja informatičke pismenosti djece u osnovnoj školi. Diplomski rad, Pula: Fakultet informatike.

Šemper, N. (2015). Istraživanje informatičke pismenosti djece nižih razreda osnovne škole. Diplomski rad, Zagreb: Učiteljski fakultet.

Špiranec, S. i Banek-Zorica, M. (2008). Informacijska pismenost: teorijski okvir i polazišta. Zagreb: Zavod za informacijske studije odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Tatković, N. & Močinić, S. (2012). Učitelj za društvo znanja. Pedagogijske i tehnologijske paradigme bolonjskog procesa. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Odjel za odgojne i obrazovne znanosti.

Teodorović, J. (2016). Samoprocjena i procjena informatičke pismenosti učitelja razredne nastave. Diplomski rad, Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti.

Tomičić, L., Cvrtila, M., i Pavetić, D. (2012). Važnost informatičke pismenosti učenika ekonomske škole. Učenje za poduzetništvo, 2(2), 87-93.

Vrkić-Dimić, J. (2014). Suvremeni oblici pismenosti. Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 63(3), 381-394.

Downloads

Published

2020-12-31

How to Cite

Пејчић , М. З., & Видаковић, Б. Р. (2020). ANALYSIS OF THE STATE OF INFORMATION LITERACY IN CHILDREN IN PRIMARY SCHOOLS. Nova škola, 15(1), 85–102. https://doi.org/10.7251/NSK2015085P