THE SIGNIFICANCE OF COLLECTING PLANTS AND CREATING HERBARIUMS IN THE TEACHING OF NATURE AND SOCIETY

Authors

  • Jelena Tubić Педагошки факултет Бијељина

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2217051T

Keywords:

teaching, collecting plants, herbarium

Abstract

The contents of the course nature and society provide a great opportunity for application in everyday life. In order to achieve this, it is necessary for the teacher to first familiarize the students with the theoretical content, and then to show them with concrete examples in the immediate environment. Studying content about plants and organizing classes outdoors, students are given the opportunity to get to know each plant better. On this occasion, students notice, observe, collect plant species, become better acquainted with the positive and useful properties of certain plants, and participate in the creation of a herbarium. By collecting plants and creating a herbarium through the teaching of nature and society, students will be able to apply the acquired knowledge about given plants and thereby ensure the quality of the acquired knowledge. The goal of this work is to see how important it is to train students for the process of collecting plants and making a herbarium in the teaching of nature and society, as well as the application of that teaching tool in the teaching process.

References

Bezić, К. (1973). Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga.

Gregurek, L. (2021). Izvorna stvarnost u nastavi Prirode i društva. Čakovec: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.

Dikrullah (2017). Pengembangan Herbarium Book Sebagai Media Pembelajaran Biologi Pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan Tinggi.Makassar:Mahasiswa Jurusan Pendidikan Biologi Uin Alauddin.

Dikrullah, Muh. Rapi, Jamilah (2018). Pengembangan Herbarium Book Sebagai Media Pembelajaran Biologi Pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan Tinggi. Преузето у марту 2022. са https://journal.uin-alauddin.ac.id/ index.php/biotek/article/view/4426/pdf

Ждерић, М., Цекуш, Г., Малешевић, Ј. и Грдинић Б. (1996). Методика наставе природе и друштва. Нови Сад: Тодор.

Митић, Љ. (2015). Значај наставе природе и друштва за еколошко васпитање и образовање ученика. Годишњак Учитељског факултета у Врању, VI, 141-149.

Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Моја околина за други разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/908/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Moja/okolina/za/II/i/III/razred/osnovne/skole.

Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Моја околина за трећи разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске.

Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/908/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Moja/okolina/za/II/i/III/razred/osnovne/skole.

Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Природа и друштво за четврти разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/sajt/doc/file/Novi_nastavni_programi/Redovna_nastava/2021/Priroda_i_drustvo_nastavni_program_za_cetvrti_razred.pdf.

Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Природа и друштво за пети разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/sajt/doc/file/Novi_nastavni_programi/Redovna_nastava/2021/Priroda_i_drustvo_nastavni_program_za_peti_razred.pdf.

Радивојевић, Д. (2014). Важни аспекти практичне оспособљености студената разредне наставе за реализацију наставе природе и друштва. Нова школа, 9 (1), 40-50.

Радивојевић, Д. и Ћурчић, М. (2021). Методика наставе природе и друштва. Бијељина: Педагошки факултет.

Tucakov, J. (2014). Lečenje biljem. Beograd: Vulkan.

Ћурчић, М., Ждерић, М. (2000). Методика наставе природе и друштва. Бијељина: Учитељски факултет.

Ћурчић, М. (2006). Методичка и организациона структура наставе природе и друштва. Бијељина: Педагошки факултет.

Упутства за прављење хербаријума. Преузето у новембру 2022. са: https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_9971/objava_150841/fajlovi/UPUTSTVA%20ZA%20IZRADU%20HERBARIJUMA_.pdf.

Febriani, N., Upik, Y.,& dan Gardjito. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Awetan Daun Untuk Mata Kuliah Struktur Tumbuhan Pada Prodi Pendidikan Biologi. Prosiding semirata FMIPA univ Lampung, 1 (1), 159- 163.

Handayani, P., & Napitupulu, M. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Media Herbarium dan Media Gambar Pada Materi Tumbuhan Berbiji (Spermathopyta) di Kelas X SMA Swasta Eria Medan. Преузето у марту 2022. са: https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/pelita/article/%20view/6651/7188

Хербаријум. Преузето у новембру 2022. са: https://herbarijumsrbija.wordpress. com/uputstvo-za-pravljenje-herbarijuma/

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Tubić, J. (2022). THE SIGNIFICANCE OF COLLECTING PLANTS AND CREATING HERBARIUMS IN THE TEACHING OF NATURE AND SOCIETY. Nova škola, 17(1), 51–66. https://doi.org/10.7251/NSK2217051T