MODERN APPROACH TO CONTENTS OF LISTENING TO INSTRUMENTAL MUSIC IN JUNIOR PRIMARY SCHOOL

Authors

  • Gordana Spasojević-Stojanović Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини

Keywords:

musical culture, aesthetic development, taste in music, instrumental music, program and absolute music, motivation, creativity

Abstract

Contemporary child is surrounded by a variety of genres and types of music that often do not include human components necessary for proper development of aesthetic personality.

Music teaching, in addition to good music program contents, is not enough to affect the development and fostering of proper musical taste and aesthetic culture. In this paper, we deal with theoretical and practical new ways of presenting contents of listening to instrumental music in order to improve students' motivation to listen to valuable musical achievements.

Active listening to program and absolute music encourages individual emotional experience which students reveal through a variety of innovative and creative forms of expression.

Creative approach to contents of listening to music, will contribute to the enrichment of program and methodological concepts of music teaching. In that way the influence of music teaching to stimulate children`s interests in music will be bigger.

References

Васиљевић, З., Видаковић, Н., Кењаловић, М.( 2007). Музичка култура за други и трећи разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Васиљевић, З., Тракиловић, Д., Стојановић, Г.( 2007). Музичка култура за четврти и пети разред основне школe. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

www.rpz-rs.org ( Очитано: 4.3.2012. у 11.44),

www.uzelac.eu ( Очитано: 7.3.2012. у 13.35),

zdravodijete.bloogspot.com (Очитано: 4.3.2012. у 12.35),

www.muzika.hr (Очитано: 4.3.2012. у 13.05).

www.psiholog-rijeka.com ( Очитано: 7.3.2012. у 12.10).

Мирковић-Радош, К.(1998): Психологија музичких способности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Мирковић- Радош, К.(1996 ). Психологија музикe. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Njirić, Tomašek, Završki, Županović (1979). Upoznavanje glazbenih djela i osnovnih glazbenih oblika u osnovnoj školi (priručnik za nastavnike. Školska knjiga, Jugoton.

Плавша, Д.(1969). Музика из разних аспеката (есеји и студије), Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке Републике Србије.

Плавша, Д., Поповић, Б., Дебељак, М.(1962). Музика у школи II дио Београд: Завод за издавање уџбеника Народне Републике Србије.

Požgaj, J.(1963). Metodika nastave glazbene kulture u osnovnoj školi. Zagreb: Školska knjiga.

Rakijaš, B.(1963). Pjesma i igra,prirucnik za ucitelje u I,II III razredu osnovne škole. Zagreb: Školska knjiga.

Стојановић, Г.(1996). Настава музичке културе од 1. до 4. разреда основне школе-приручник за учитеље и студенте учитељског факултет. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Стојановић, Г., Протић, В.(2002). Музичка култура за 3. и 4. разред основне школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Сузић Н.(1998). Како мотивисати ученике. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства Републике Српске.

Тракиловић, Д.(2002). Музичка култура са методиком у разредној настави. Учитељски факултет Бијељина.

Тракиловић, Д, Спасојевић-Стојановић, Г, Тракиловић, Ј. (2010). Вокалноинструментална настава. Педагошки факултет Бијељина.

Habermejer, Š. (2000). Prava muzika za vaše dete. Čačak: Inter Gradex Trade.

Downloads

Published

2013-12-31

How to Cite

Spasojević-Stojanović, G. (2013). MODERN APPROACH TO CONTENTS OF LISTENING TO INSTRUMENTAL MUSIC IN JUNIOR PRIMARY SCHOOL. Nova škola, 8(2), 135–155. Retrieved from http://novaskola.pfb.ues.rs.ba/index.php/ns/article/view/182

Most read articles by the same author(s)