THE EFFECTS OF PROGRAMMED KINESIOLOGY EXERCISE ON THE DEVELOPMENT OF COORDINATION AND AGILITY STUDENTS FIFTH GRADE

Authors

  • Momčilo Pelemiš Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Nebojša Mitrović Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Vladan Pelemiš Универзитета у Београду Учитељски факултет
  • Dajana Lalić ОШ „Драган Лукић“, Београд
  • Darijan Ujsasi МСц студент Факултет спорта и физичког васпитања Универзитета у Новом Саду
  • Bojan Bjelica

Keywords:

experimental treatment, students, motor abilities

Abstract

The research was conducted on a sample of 62 subjects aged 12 years, divided into two homogeneous sub-samples: the experimental group (30 boys from Mali Zvornik, Republic of Serbia) and control group (32 boys from Donja Borina, Republic of Serbia). The aim of this research was to determine whether the programmed exercise treatment caused positive changes in coordination and agility, when the impact of their morphological characteristics at the final measurement is neutralized. Used to the draft with unequivalent groups and pretest - posttest was used. After the nine-week programmed motoric exercise, the differences in the motoric space, after neutralizing the impact of the morphological characteristics of the final measurement, were manifested in both hypothetical motoric factors of coordination and agility in favor of the experimental group. The nine-week treatment of the programmed motoric exercise caused positive effects, and confirmed the possibility of additional work with children in the puberty age in developing coordination and agility.

References

Badrić, M. (2010). Utjecaj programiranog treninga na promjene u motoričkim sposobnostima učenika uključenih u rad školskog športskog društva. 19. ljetnja škola kineziologa Republike Hrvatske.

Bilić, Ž., Blažević, S. i Širić, V. (2007). Promjene motoričkih značajki dječaka uzrasta 7 godina u različitim procesima transformacija kao temelj za uključivanje u sportske škole. Acta Kinesiologica 1, 38 – 43.

Blumme, D. D. (1983). Karakteristike koordinativnih sposobnosti i mogućnosti njihovih stvaranja u procesu treninga. Savremeni trening, br. 2, 17 – 27.

Bompa, T. (1999). Periodization: Theory and methodology of training. Champaign, IL: Human Kinetics.

Duraković, M. (2008). Kinotropologija. Biološki aspekti tjelesnog vežbanja. Zagreb: Kineziološki fakultet.

Findak, V., Metikoš, D., Mraković, M., Neljak, B., Prot, F. (1999). Primjenjena kineziologija u školstvu. Motorička znanja. Zagreb: Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu.

Gajić, M. (1985). Osnovi motorike čoveka. Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.

Guyton. A. C. (1973). Medicinska fiziologija. Zagreb-Beograd: Medicinska knjiga.

Gambetta, V., Winckler, G. (2001). Sport Specific Speed. Gambetta Sports Training Systems, Sarasota, Fl.

Gredelj, M., Metikoš, D., Hošek, A., Momirović, K. (1975). Model hijerarhijske strukture motoričkih sposobnosti (rezultati dobijeni primenom jednog neoklasičnog postupka za procenu latentnih dimenzija). Kineziologija 5, (1-2), 7 – 82.

Hofman, E. (1975). Kanoničke relacije motoričkih sposobnosti i brzine i frekvencije jednostavnih pokreta. Magistarski rad. Zagreb: Fakultet fizičke kulture.

Hofman, E. (1980). Kanoničke relacije antropometrijskih mera i testova za procenu brzine. Kineziologija, br. 3.

Ismail, A.H. (1976). Povezanost između kognitivnih, motoričkih i konativnih karakteristika. Kineziologija, 6 (1-2), 47 – 57.

Ismail, A. H., Gruber, J. J. (1971). Integrated development – Motor aptitude and intellectual performance. Columbus: Charles E. Merrill Books, INC.

Kalajdžić, J., Nićin, Đ. A. (1996). Podela učenica od 11 – 12 godina po biološkom kriterijumu – značajna za razvoj motoričkih sposobnosti. u: Kongres antropologa Jugoslavije (35), Bar, 29-31.05, Zbornik referata, str. 81 – 85.

Kurelić, N., Momirović, K., Stojanović, M., Radojević, Ž. i Viskić-Štalec, N. (1975). Struktura i razvoj morfoloških i motoričkih dimenzija omladine. Beograd: Institut za naučna istraživanja Fakulteta za fizičko vaspitanje Univerziteta u Beogradu.

Matveev, L. (2000). Osnovi sportivnoj trenirovki. Moskva: FIS.

Miller, M. G., Herniman, J. J., Ricard, M. D., Cheatham, C. C., Michael, T. J. (2006). The effects of a 6-week training program on agility. Journal of Sports Science and Medicine, 5: 459 – 465.

Mraković, M. (1992): Uvod u sistematsku kineziologiju. Zagreb: Fakultet za fizičku kulturu.

Nićin, Đ. (2000). Antropomotorika. Novi Sad: Fakultet fizičke kulture.

Pearson, A. (2001). Speed, agility and quickeness for soccer. London: A & C Black. Pržulj, D. (2006). Antropomotorika. Istočno Sarajevo: Fakultet fizičke culture

Pržulj, D. (2007). Efekti kondicione pripreme za razvoj motoričkih sposobnosti mladih. Sport i zdravlje.

Pržulj, D. (2007). Kondiciona priprema sportista. Istočno Sarajevo: Fakultet fizičke kulture.

Rakovac, M. i Heimar, S. (2003). Uticaj kondicijske pripreme tipa jakosti i snage na živčani i mišićni sustav sportaša, 2 dio Kondicijska priprema sportaša. Zagreb: Kineziološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu. 180 – 184.

Tso G., Wong P. (2002). Fitness camp for obese chil dren. Promotion i Education, 9: 44.

Trajkovski-Višić, B., Zebić, O. i Hrvoj, Z. (2010). Utjecaj kineziološkog programa na poboljšanje eksplozivne snage i agilnosti u četverogodišnjaka. 8. godišnja međunarodna konferencija, Kondicijska priprema sportaša. 477 – 480.

Weineck, J. (2000). Optimales Fussballtraining. Nurnberg: Spitta-Veri.

Young, W. B., James, R. & Montgomery, I. (2002). Is muscle power related to running speed with changes of direction? The Journal of Sport Medicine and Physical Fitness, 42 (3). 282–288.

Young, W. B., McDowell, M. H., Scarlett, B. J. (2001). Specificity of sprint and agility training methods. Journal of Strength and Conditioning Research, 15(3). 315 – 319.

Downloads

Published

2013-12-31

How to Cite

Pelemiš, M., Mitrović, N., Pelemiš, V., Lalić, D., Ujsasi, D., & Bjelica, B. (2013). THE EFFECTS OF PROGRAMMED KINESIOLOGY EXERCISE ON THE DEVELOPMENT OF COORDINATION AND AGILITY STUDENTS FIFTH GRADE. Nova škola, 8(2), 3–17. Retrieved from http://novaskola.pfb.ues.rs.ba/index.php/ns/article/view/172

Most read articles by the same author(s)