THE INFLUENCE OF MORPHOLOGICAL CHARACTERISTICS ON MOTOR SKILLS AT CHILDREN OF YOUNGER SCHOOL AGE

Authors

  • Nikola Krivokapić
  • Aleksandar Pajkić

Keywords:

morphological characteristics, motor abilities, younger school children

Abstract

Considering that during the growth and development the relations between motor abilities and morphological characteristics change, they need to be monitored in different age periods. In a sample of 53 eight years old students, ±6 months, eight morphological characteristics and a motor test were measured. The measured morphological features are: body height, body weight, circumference of chest, circumference of stretched upper arm, stretched forearm circumference, abdominal skinfold, back skinfold and skinfold of upper arm. Motor variable was long jump test. In this research a transverse modes of data collection has been applied. Based on the results of the regression analysis, it can be concluded that the measured morphological characteristics of this sample of respondents do not have a statistically significant impact on the result in the long jump, because the significance of the coefficient of multiple correlation was (P=0,786) which explains about 10% of the common variance. The results were processed by statistical software SPSS v21.0. The used Instruments were: tape measure, meter, digital scales and calipers.

References

Бабин Ј., Бавчевић Т., Моретти В. (2006). Каноничке релације латентне морфолошке структуре и варијабли снаге ученица у доби од шест до седам година. У Зборнику радова 15. љетне школе кинзиолога Републике Хрватске „Квалитет рада у подручјима едукације, спорта и спортске рекреације“ (стр. 62 – 67). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Бала Г., Јакшић Д., и Поповић Б. (2009). Тренд релација морфолошких карактеристика и моторичких способности предшколске деце. Релације антрополошких карактеристика и способности предшколске деце (стр. 61 – 111). Нови Сад: Факултет спорта и физичког васпитања.

Бастјанчић, И., Лоргер, М., Топчић, П. (2011). Моторичке игре дјеце предшколске доби. У Зборнику радова 20. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Дијагностика у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 406 – 411). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Видаковић Самарџија Д., Павелић Караматић Л., Самарџија Д. (2011). Утјецај морфолошких карактеристика на моторичке и функционалне способности ученица. У Зборнику радова 20. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Дијагностика у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 263 – 269). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Вишњић, Д., Јовановић, А.И., Милетић, К. (2004) Теорија и методика физичког васпитања. Београд: Факултет спорта и физичког васпитања

Ђурашковић Р., Костић Р., Пантелић С., Ранђеловић Н., Узуновић С. (2012). Моторичке способности ученица првог разреда основних школа различитог степена ухрањености. Настава и васпитање. LXI, бр. 4, 741 – 754.

Илић, В., Мудрић, М., Касум, Г., Ћирковић, М. и Гавриловић, Д. (2012). Морфолошке и моторичке карактеристике џудиста млађег школског узраста. Физичка култура, 66(2), 110 – 118

Јерковић, З., Вершић, Ш., Уљевић, О. (2011). Морфолошка увјетованост моторичких способости код дјечака у пубертету. Спорт и здравље, vol. 4, 14 – 16.

Катић, Р. (1999). Утјецај раста и развоја на повезаност морфолошких карактеристика и моторичких способности дјевојчица. Школски вјесник, 48 (1), 23 – 32.

Lopes, V.P., Stodden, D.F., Bianchi, M.M., Maia, J.A., & Rodrigues, L.P. (2012). Correlation between BMI and motor coordination in children. Journal of Science and Medicine in Sport, 15(1), 38–43.

Кнежевић, О., Мирков, Д. (2011). Сила и снага мишића опружача у зглобу колена. Физичка култура, 65 (2): 5 – 15., Факултет спорта и физичког васпитања Београд.

Мандић, Д., Поповић, Б., Тумин, Д., Обрадовић, Ј., Пантовић, М., Цветковић, М. (2011). Утицај телесне композиције на извођење сложених кретних структура код девојчица узраста 11 – 12 година. Гласник Антрополошког друштва Србије, vol. 46, 287 – 292.

Миленковић, Д. (2009). Утицај морфолошких карактеристика, моторичких и функционалних способности на резултате програмских садржаја физичког васпитања из атлетике код ученика основних школа. Физичка култура, 63(2), 204 – 242

Николић, И., Бокор, И., Бреслауер, Н. (2008). Утјецај експерименталног третмана на неке моторичке способности ученика четвртог разреда основне школе. У Зборнику радова 17. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Стање и перспектива развоја у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 155 – 157). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Николић, И., Мраковић, С., Жуљевић, С. (2014). Утјецај индекса тјелесне масе дјеце и тјелесне активности дјеце и родитеља на успјешност у моторичким знањима – манипулирање објектима. У Зборнику радова 23. љетне школе кинзиолога Републике Хрватске „Кинезиолошке активности и садржаји за дјецу, ученике и младеж с тешкоћама у развоју и понашању те за особе са инвалидитетом“ (стр. 255 – 230). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Родић, Н. Р. (2000). Учинак различите примене програма физичког васпитања на развој експлозивне снаге ученика другог разреда основне школе. Физичка култура, 54(1 – 4), 56 – 62

Родић, Н. Р. (2004). Утицај морфолошких карактеристика на моторичке способности ученика нижих разреда основне школе. Настава и васпитање, 53(1), 82 – 92

Родић Н. (2012). Релације између морфолошких значајки и моторичких способности ученица првог разреда основне школе. Acta Kinesiologica 6. 2, 37 – 41.

Саболч, Х., Лепеш, Ј. (2012). Разлике у моторичким способностима и тјелесној композицији између дјечака и дјевојчица од 7 година. Спортске науке и здравље, 2 (1): 75 – 79

Селмановић, А., Милановић, Л., Хржењак, М. (2008). Анализа утјецаја додатног програма одбојке на промјене у варијаблама за процјену моторичких способности ученика 5. разреда основне школе. У Зборнику радова 17. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Стање и перспектива развоја у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 185 – 191). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Сиврић, Х., Ерцег, М., Милић, М. (2014). Утјецај програмираног тренинга на релације морфолошких обиљежја и моторичких способности осмогодишњака. У Зборнику радова 23. љетне школе кинзиолога Републике Хрватске „Кинезиолошке активности и садржаји за дјецу, ученике и младеж с тешкоћама у развоју и понашању те за особе са инвалидитетом“ (стр. 159 – 164) Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Runhaar, J., Collard, D.C.M., Singh, A.S., Kemper, H.C.G., Van Mechelen, W., & Chinapaw, M. (2010). Motor fitness in Dutch youth: differences over a 26- year period (1980–2006). Journal of Science and Medicine in Sport, 13(3), 323–328.

Џибрић, Џ., Појскић, Х., Ферхатбеговић, А., Ганић, Е., Хасанбеговић, С., Терзић, А. (2011). Ефекти наставе тјелесне и здравствене културе на базично-моторичке способности ученица. карактеристика на моторичке и функционалне способности ученица. У Зборнику радова 20. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Дијагностика у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије“ (стр. 240 – 246). Загреб: Хрватски кинезиолошки савез.

Downloads

Published

2023-03-05

How to Cite

Krivokapić, N., & Pajkić, A. (2023). THE INFLUENCE OF MORPHOLOGICAL CHARACTERISTICS ON MOTOR SKILLS AT CHILDREN OF YOUNGER SCHOOL AGE. Nova škola, 10(1), 144–153. Retrieved from http://novaskola.pfb.ues.rs.ba/index.php/ns/article/view/142